Een stap in de toekomst
5 min. leestijdOm échte magie te kunnen creëren in je communicatie is het essentieel om te zorgen dat je hebt nagedacht over de volgende drie elementen: IK – Laat jouw meest krachtige zelf zien – zeg IETS – Durf te zeggen wat jij echt wilt zeggen – tegen JOU – Inspireer de ander om in actie te komen. Wanneer je communiceert, zijn alleen die drie elementen belangrijk.
Waarom een magic communicator over de toekomst vertelt
De toekomst inspireert ons, daagt ons uit, geeft kracht, geeft hoop, maakt ons onzeker, biedt troost, maakt ons nieuwsgierig. De toekomst beïnvloedt ons, maar wij beïnvloeden de toekomst ook. Er zijn in de toekomst feitelijke omstandigheden die onze leefwereld bepalen. Maar hoe wij die omstandigheden tegemoet treden, is aan ons.
Toekomstvisie getuigt van leiderschap
Het is volgens mij hét kenmerk van leiderschap: een leider is in staat om zijn publiek bij de hand te nemen naar een plek in de toekomst. Alle grote leiders uit heden en verleden hadden één ding gemeen: ze hadden hun eigen visie op de toekomst en vanuit die visie wisten zij verandering teweeg te brengen. En om die reden is het begrip toekomst in jouw verhaal zo belangrijk, want ook jij wil met jouw communicatie verandering teweegbrengen. Een heldere visie op de toekomst geeft jouw publiek namelijk het gevoel dat ze snappen waarom de verandering die jij voor ogen hebt zo belangrijk is, en dat is jouw doel.
Wees je eigen trendwatcher
Bedrijven huren dure trendwatchers in om te komen vertellen hoe de toekomst eruit ziet. En eigenlijk is dat gek, want wie weet er nu beter waar het in een bepaalde bedrijfstak heen gaat dan de mensen die er werken? Zo hield Steve Jobs in 1983 een ogenschijnlijk gezellig praatje bij een evenement in Aspen. Dit was de tijd dat apple alleen nog maar appel betekende. Hij sprak over de komst van het internet, wat zijn toehoorders als idee best grappig vonden. En hij deed nog wat voorspellingen:
We’re about five years away from really solving the problem of hooking these computers together in the office. And we’re about ten to fifteen years away of solving the problem of hooking them together in the home.
Zelfs de timing van deze toekomst klopte. Vijftien jaar later was er internet. En de App Store voorzag hij ook al, al moesten wij er 25 jaar op wachten:
We need the equivalent in the software business. We need a software ‘radio station’. (…) Where we’ll be going is transmitting this stuff electronically over the phone line (…) and we’ll go directly from computer to computer.
En klinkt dit niet een beetje als een iPad:
What we want to do is, we want to put an incredibly great computer in a book that you can learn how to use in twenty minutes.
27 jaar later heeft bijna iedereen er een. En afhankelijk van hoe je naar de speech luistert, voorspelt hij ook al Google Maps, de iPhone en spraakherkenning. Al zei hij er bij dit laatste wel eerlijk bij: dit wordt heel moeilijk.
Kun jij ons ook de toekomst van jouw branche laten zien?
Droom en Doem
Jij kan je publiek meenemen in jouw toekomstbeeld en daar zijn in essentie twee manieren voor:
- De toekomst als kans: ‘We hebben de kans om de toekomst beter te maken dan het heden.’
- De toekomst als risico: ‘Wat gebeurt er in de toekomst als er nu niks verandert?’
In een kans-scenario schets je hoe jij de wereld ziet als je samen met je publiek de kans pakt om het heden te verbeteren. Als die klant voor jou als leverancier kiest, hoe ziet hun wereld er dan uit over een paar weken? Of over twee jaar? Wat zou er gebeuren als jij jouw publiek echt meeneemt in die toekomst? Schets jouw ‘man op de maan’-toekomstscenario voor jouw publiek om hen in beweging te brengen.
In een risico-scenario schets je hoe jij de wereld eruit ziet als er niets verandert. Om dat beeld tot leven te roepen, stel jezelf de vragen: wat gebeurt er als er niet wordt bezuinigd? Wat gebeurt er als jouw klant niet investeert? Welk risico lopen we? Misschien is dit wat jouw verhaal nodig heeft voor blijvende impact.
Meer IETS: maak de toekomst voelbaar
Neem jouw publiek mee in een toekomst die hen aanspreekt of juist afschrikt, zodat ze beter gaan begrijpen waarom er verandering nodig is. Breng jouw toekomstbeeld tot leven in de hoofden van jouw publiek en zet het af tegen het verleden en het heden. Hoe ziet jouw toekomst eruit als jij in jouw verhalen een heldere, tot de verbeelding sprekende toekomstvisie neerzet? Laat je inspireren door Steve Jobs, en ga ermee aan de slag!