Wat is storytelling?
6 min. leestijdKen je het programma: ‘Ik vertrek’? Week na week zien we een Nederlands gezin richting Slowakije of ander oord vertrekken om daar een tweedehands kasteel op te knappen en om te bouwen tot Bed and Breakfast. Ieder weldenkend mens weet dat deze onderneming twee keer zo veel gaat kosten als begroot en dat de kans zo ongeveer 75% is dat het gezin in kwestie na een half jaar gedesillusioneerd terugkeert. Het is het emotionele brein die met het rationele brein aan de haal gaat. Dat is de kracht van de emotie. Als storyteller is het jouw taak om zowel het rationele brein als het emotionele brein van je publiek te stimuleren.
Storytelling gaat veel verder dan alleen een amusant verhaal vertellen en vervolgens weer overgaan tot de waan van de dag. Bij Speech Republic staan we er op dagelijkse basis bij stil dat de krachtigste tool om duurzame verandering en verbinding te creëren binnen handbereik is; het zijn jouw verhalen die het verschil maken.
Hoe kun jij stoppen met het dumpen van content en storytelling echt als krachtig middel voor jouw bedrijf of organisatie gaan inzetten? Wij leggen het je uit.
Storytelling is het verschil maken bij de ander
Storytelling heeft niks te maken met waar jij je handen laat of hoe hoog of hoe laag je stem klinkt. Impactvolle storytelling heeft simpelweg te maken met de volgende drie vragen, durf jij:
- iets van jezelf te laten zien? (méér IK)
- écht iets te zeggen? (méér IETS)
- jij het écht aan een ander te vertellen? (méér JOU)
Op het moment dat jij deze drie vragen volmondig met ‘Ja’ kunt beantwoorden is de kans op impact groot.
In het kort komt impactvolle storytelling dus neer op ‘IK zeg IETS tegen JOU’
Drie tips om zowel personal storytelling als visual storytelling als krachtige tool in te zetten:
1. Weet waar je naartoe wilt
We hebben het allemaal al eens aangehoord; een verhaal dat detail op detail beschrijft en waarvan je van binnen stiekem denkt; ‘What’s the point?!’ Jij kunt als storyteller de meest prachtige persoonlijke verhalen, statistieken of visuals uit de kast trekken, als jij niet weet waar je naartoe wilt met jouw verhaal is de kans op dumping content nog steeds groot.
Dus: Bedenk heel duidelijk welk verschil jij wilt maken met jouw verhaal en zorg dat je jouw boodschap kunt vatten in een call to action van ongeveer tien seconden. ‘If you can’t say it in ten seconds, you can’t say it in ten hours.’
‘If you don’t know where you’re going, you’re probably not gonna get there.’-
– Forrest Gump
2. Zet de kracht van het conflict in
Wat heeft iedere bestseller, iedere Hollywood-blockbuster, iedere Disney-film en dus ook ieder goed verhaal in zich waardoor iedereen bereid is om er zijn kostbare tijd aan te besteden: Conflict. Een James Bond-film zou nooit een succes worden als 007 geen vijand had om tegen te vechten en Roodkapje zou nooit een hit zijn geworden als Roodkapje de Wolf niet was tegengekomen. Kortom: Ieder verhaal floreert bij een gezonde dosis conflict. Neem een voorbeeld aan de manier waarop Disney aan storytelling doet en benoem als spreker waar je tegen vecht en wat het hangijzer is dat niemand durft te benoemen.
3. Neem je publiek mee in een ervaring
Heb je wel eens in een achtbaan gezeten? Bedenk je nu eens dat je naar een technisch verhaal luistert over de exacte bouwstijl van een achtbaan. Waarschijnlijk zit je dan een paar seconden geboeid te luisteren, maar (her)beleef jij de ervaring die jij toen had niet. Jij hebt als spreker, marketeer en communicator de kracht van het (geschreven) woord om de ander in een ervaring mee te nemen. Wat zou het voor jouw Brand Storytelling betekenen als je meer ‘erin’ communiceert in plaats van ‘erover’?
Houdt het niet alleen bij feiten, cijfers en andere Left Brain informatie maar maak gebruik van het feit dat het menselijk brein ook echt kan ervaren. Hoe gaat de eindgebruiker van jouw dienst in de praktijk de nieuwe strategie beleven? Hoe gaat een medewerker over een jaar een nieuwe manier van samenwerken aan den lijve ervaren? Wat betekent risk management in de dagelijkse praktijk voor jouw stakeholders? Neem je publiek mee in een zintuiglijke ervaring. Hoe je dat doet lees je in onze blog ‘de kracht van details’
Maak het persoonlijk; laat je passie zien.
‘Waarom vertel jij dit eigenlijk? Dat is de vraag die een spreker, marketeer of teamleider zichzelf veel vaker zou moeten stellen. Om verbinding met jouw publiek te hebben, moet je namelijk echt iets van jezelf laten zien. Je bent niet ‘just another suit’ toch? Dus: Stel jezelf deze vraag ongeveer vijf keer; ‘Waarom vertel ik dit?’ Je zult merken dat je automatisch tot de kern komt. Die kern is essentieel. Waarom verkoop jij wat je verkoopt? Waarom geloof jij in de strategie van jouw bedrijf? Waarom vind je dat er een cultuurverandering moet plaatsvinden? Neem een voorbeeld aan Richard Branson, Steve Jobs en Barack Obama en maak een persoonlijke verbinding met jouw onderwerp. Zonder jouw passie geen verhaal. Zonder IK geen impact.
De volgende vijf stappen zijn belangrijk bij de voorbereiding van jouw verhaal, vraag je af:
- Wat is je publiek. Tegen wie heb jij het eigenlijk?
- Welke Call to Action gebruik je. Wat is jouw verhaal in 10 seconden?
- Wat voor voorbeelden bewijzen dat wat jij zegt klopt. Hoe ga je hier zo kleurrijk mogelijk over vertellen?
- Waar verzet jij je tegen? Wat is het grootste misverstand?
- Waarom vertel JIJ dit verhaal?
Het is simpel: IK zeg IETS tegen JOU.