Weg met de kennisvloek
4 min. leestijd‘De wereld om ons heen verandert in een hoog tempo. Daarom is het essentieel dat wij blijven innoveren. 2016 wordt het jaar waarin wij de klant écht centraal gaan stellen.’
Zou dit een zin kunnen zijn uit jouw bedrijfsplan? Dan wil je deze blog lezen!
Bloed, zweet en tranen
Je hebt keihard gewerkt aan jouw plan voor 2016. Je bent er maanden mee bezig geweest en hebt tientallen gesprekken gevoerd met medewerkers en klanten. Misschien heb je wel met het team op de hei gezeten om dit plan goed op papier te krijgen, of heb je concurrenten en de trends bijgehouden. Ja. Jouw visie voor 2016 staat als een huis en jij staat achter je verhaal. En dan die volgende stap: hoe zorg je dat iedereen aan wie jij dit verhaal vertelt ook echt begrijpt wat jij ermee bedoelt?
Dat is het moment waarop je wel eens last kunt gaan krijgen van de vloek van kennis: The Curse of Knowledge. Jij weet precies wat je bedoelt wanneer je zegt: ‘We moeten innoveren en de klant centraal stellen’. Je weet ook precies waarom dat moet gebeuren. Deze woorden betekenen écht wat voor jou. Sterker nog: jij weet dat dit dé manier is om te groeien voor jouw organisatie. Maar wat betekenen deze woorden voor jouw publiek? Betekenen ze wel hetzelfde?
Tick, tick, tick..
Elizabeth Newton, afgestudeerd aan de Universiteit van Stanford, bewees in 1990 ‘De vloek van kennis’ door een simpel experiment uit te voeren. Daarin gaf ze haar proefpersonen één van de twee rollen: tikker of luisteraar. De tikker had de taak om het ritme van een bekend liedje (zoals Happy Birthday) uit te tikken. De luisteraar moest vervolgens bepalen welk liedje er op de tafel getikt werd.
Voordat de luisteraars gingen raden, werd aan de tikker gevraagd hoe groot hij de kans inschatte dat de luisteraar de juiste titel van het liedje zouden raden. De tikkers voorspelden dat de helft van de titels door de tikker geraden zouden worden. Tijdens Newton’s onderzoek werden in totaal 120 liedjes uitgetikt. Verrassend was dat de luisteraars maar drie van de 120 liedjes goed konden raden. Dat is maar 2,5 procent! Hoe verklaar je zoiets? Het is eigenlijk best simpel: als een tikker tikt is het voor hem heel duidelijk hoe het lied klinkt, terwijl de luisteraar alleen een vage morsecode hoort.
Zie jij wat ik zie?
Zo werkt het dus ook als jij jouw plan presenteert en ervan uit gaat dat iedereen begrijpt wat jij in jouw hoofd hebt. Als jij vertelt over je plannen voor 2016, wil je dat je publiek hetzelfde beeld krijgt bij begrippen als innovatie en de klant centraal. Hoe zou het zijn als jij ervoor kan zorgen dat het beeld –wat voor jou heel helder is– ook bij je publiek gaat leven? Er zijn natuurlijk meerdere manieren waarop jij jouw publiek kunt laten zien welke ideeën in jouw hoofd bestaan. Als Speech Republic Coach lijkt het me leuk om jou voor een creatieve uitdaging te plaatsen. Are you ready?
- Pak twee vellen papier en een potlood.
- Bekijk je plan en stel jezelf de vraag: wat is nou de essentie/het hoofdthema? Schrijf dat woord bovenaan het vel. Is het ‘de klant centraal’, ‘innovatie’, ‘samenwerking’ etc.
- Hoe ziet dit begrip eruit in de praktijk? Teken drie plaatjes waarop te zien is hoe dit begrip eruit zou kunnen zien. Hoe ziet ‘innovatie’ of ‘een andere samenwerking’ eruit op het moment dat het in de praktijk gebracht wordt?
Op het moment dat jij mensen echt kennis laat maken met de ideeën die jij in jouw hoofd zitten, is de kans groter dat jouw publiek raadt wat jij aan het ‘tikken’ bent. Daag jezelf dus uit om te visualiseren wat je bedoelt met deze woorden, zodat jij het beeld echt kunt overbrengen aan je publiek. Jouw plan heeft namelijk veel meer kans van slagen als de mensen om jou heen écht begrijpen wat jij bedoelt.